Az Aras, a termékéletciklus-menedzsment (PLM) és digitális szál (digital thread) megoldások vezető szolgáltatója, ma közzétette legújabb jelentésének, „A termékéletciklus-menedzsment és a digitális mérnöki megoldások jövője”, legfontosabb megállapításait az AI (mesterséges intelligencia) termékfejlesztésben való alkalmazásáról.

2

A kutatás eredményei szerint az AI alkalmazása már most jelentős hatással van a termékfejlesztés és a gyártás jövőjére:

  • A vállalatok 80%-a már beépítette az AI-t termékfejlesztési folyamataiba.
  • 91% tervezi, hogy a következő két évben növeli AI-beruházásait.

„Az AI beépítése a termékfejlesztésbe nem csupán a versenyben maradásról szól – hanem az élre törésről” – mondta Roque Martin, az Aras vezérigazgatója. „Az Aras biztonságos és szabályozott AI-integrációt biztosít, így az értékes adatok kizárólag az arra jogosult felhasználók számára érhetők el. Ez lehetővé teszi a gyártók számára, hogy az AI és az adatelemzés segítségével okosabb, összekapcsolt termékeket tervezzenek, miközben megvédik szellemi tulajdonukat.”

Az AI térnyerését ösztönző kihívások

A kutatás rávilágít arra is, hogy melyek azok a legnagyobb kihívások a termékfejlesztésben, amelyek miatt a vállalatok egyre inkább az AI felé fordulnak:

  • A cégek 35%-a szerint a legnagyobb akadályt a gyártási költségek jelentik.
  • 34% küzd a termékek növekvő összetettségével.
  • A szabályozási megfelelés és a piacra lépési idő felgyorsítása egyaránt 33%-ot érint.
  • A fenntarthatóság szerepe is egyre nő: 32% emelte ki ezt mint stratégiai szempontot.
Az AI iránti elkötelezettség globális képe

Az AI iránti befektetési hajlandóság az Egyesült Államokban a legerősebb, ahol a vállalatok 98%-a tervezi növelni AI-alkalmazását a következő két évben. Ehhez képest Japánban ez az arány csak 70%, míg a DACH régióban (Németország, Ausztria, Svájc) 92%.

Ez a lendület az AI egyre növekvő hatását tükrözi olyan területeken, mint a folyamatoptimalizálás, munkafolyamat-automatizálás, generatív tervezés és piaci előrejelzés.

A kutatásból az is kiderül, hogy a vállalatok 88%-a úgy véli, hogy többet kellene beruházniuk a termékfejlesztési szoftverekbe. Az Egyesült Államok és a DACH régió itt is jelentősen aktívabb Japánhoz képest. Franciaország az egyik legelőremutatóbb ország ebben a kérdésben, ahol a vállalatok 95%-a véli úgy, hogy növelniük kellene e terület kiadásait.

Az AI bevezetésének akadályai

Bár az AI iránti lelkesedés széles körben elterjedt, még mindig számos kihívás áll a vállalatok előtt:

  • A biztonsági és szellemi tulajdonjogokkal kapcsolatos aggályok a legnagyobb problémát jelentik (69%).
  • 65% mondja, hogy nincs meg a megfelelő szakértelmük az AI teljes körű kihasználásához.
  • 64% küzd az adatok széttagoltságával, ami akadályozza a hatékony AI-integrációt.

A siker elérése nem csak technológiai kérdés – a digitális transzformáció megközelítésének alapvető átalakulására van szükség. Az AI önmagában nem csodaszer; a vállalatoknak le kell bontaniuk az adatsilókat, befektetniük a munkaerő képzésébe, és rugalmasságot kell beépíteniük a termékéletciklus minden szakaszába, hogy valódi eredményeket érjenek el.

Az AI mint versenyelőny

Az AI központi szerepet játszik a termékfejlesztésben, és azok a vállalatok, amelyek korán alkalmazzák, jelentős versenyelőnyt szerezhetnek a költségek, a termékbonyolultság és a megfelelőségi követelmények kezelésében. Az AI sikeres bevezetésének azonban alapfeltétele a zökkenőmentes adatmegosztás és az osztályok közötti együttműködés.

A rugalmas PLM-megoldások és az erős digitális szál biztosítják az AI hatékony alkalmazásának alapját, valódi versenyelőnyt teremtve. Azok a szervezetek, amelyek késlekednek az AI bevezetésével, lemaradhatnak és nehezen hozhatják be a lemaradást.

A 2025-ös Globális Iparági Felmérésről

„A termékéletciklus-menedzsment és a digitális mérnöki megoldások jövője” című kutatás 656 európai, amerikai és japán vezető beosztású szakember véleményén alapul. A jelentés azt vizsgálja, hogyan alkalmazzák az AI-t, hogyan integrálják a digitális szálat, miként kezelik a szabályozási megfelelést, és még sok más iparági trendet. A teljes jelentés innen letölthető.

Az Aras-ról

Az Aras a termékéletciklus-menedzsment és digitális szál megoldások vezető szolgáltatója. Technológiája lehetővé teszi a rugalmas, gyorsan bevezethető megoldások kialakítását, egy erőteljes digitális szál alapra és egy low-code fejlesztési platformra építve. Az Aras PLM-platformja és alkalmazásai összekapcsolják a különböző szakterületek és funkciók felhasználóit a kritikus termékadatokkal és folyamatokkal, az életciklus teljes időtartama alatt és a teljes ellátási láncban.