A közutakba épített eszközökkel februárban kezdik automatikusan mérni az áthaladó járművek terhelését egyelőre tesztüzemben, a rendszer kiépítése folyamatos, a kapcsolódó jogszabály-módosítások pedig tavasszal készülnek el – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A Magyar Idők kedden írt arról, hogy napokon belül befejeződik a nemzeti tengelysúly-ellenőrző hálózat telepítése, a működtetéséhez szükséges informatikai hálózat kiépítése, a rendszer februárban válik működőképessé, az év második felében pedig az objektív felelősség elvén alapuló automatikus üzemmód is beindulhat.

Az NFM tájékoztatása szerint a nemzeti tengelysúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat 2017 februárjától előszűrő funkcióban, a tervek szerint idén szeptembertől pedig teljes funkcionalitású rendszerként kezdi meg működését.

autópályaFebruárban kezdik el mérni az áthaladó járművek terhelését –  fotó: NIF

Az NFM tájékoztatása szerint az ország 89 mérőpontja közül 74 csatlakozik az útdíjrendszer ellenőrző kapuihoz, a fennmaradó 15 mérőpontot az országhatárhoz közeli helyszíneken alakítják ki.

Tavaly év végéig tíz helyszínen telepítettek szenzorokat, a kivitelezési munkák tavasztól folytatódnak.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. és a Nemzeti Közlekedési Hatóság konzorciummal megkötött támogatási szerződés bruttó 29,9 milliárd forintot biztosít a feladatok ellátásához.

A szaktárca kiemelte, hogy az előszűrés eredményének függvényében a járművet a hatóság megállíthatja, ha a jogsértés olyan mértékű, hogy a bírság egyértelműen megállapítható, az üzembentartó szankcionálására is lehetőség lesz.

A hatékonyabb ellenőrzés a túlterhelt járművek közlekedésének visszaszorításával javítja a közlekedésbiztonságot, és védi a közutakat a gyorsabb állapotromlástól. A kapcsolódó jogszabály-módosítások tavasszal készülnek el, a mérőpontokat hitelesíteni kell, az általuk szolgáltatott adatok pontosságának ismeretében lehet javaslatot tenni a tűréshatárra, a bírságtételekre – tájékoztatott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.