Hasznosítva azt a szakértelmet, amire a Dresser-Rand és a Rolls-Royce energetikai üzletágának felvásárlása révén tett szert, a Siemens piacra dobta gázturbina portfóliójának legújabb fejlesztését, az SGT-A35 RB turbinát.

Az egység a tengeri olaj-és gázkitermelő iparágban használt költséghatékonyabb megoldások iránti igényt elégíti ki, mivel megnöveli a felső szinten működő energiafejlesztő berendezés fajlagos teljesítményét, ami kisebb helyigényt eredményez. A könnyűsúlyú aeroderivatív (repülőhajtóművön alapuló) gázturbina maximális kapacitása 38 megawatt (MW), és integrálható a korábban alkalmazott Industrial RB211 szerelvényeknél akár 30 százalékkal kisebb és könnyebb Dresser-Rand csomagba.

A turbinaegység vonzó megoldás olyan tengeri alkalmazások nagy erőpróbát jelentő követelményeinek kielégítéséhez, amilyenek például az úszó termelő, tároló és kirakodó (FPSO) hajók. Az FPSO hajók egyre népszerűbbé váltak, ahogy az olaj- és gázkitermelés a mélytengeri régiók és a keményebb feltételeket támasztó tengeri környezet felé tolódott el az ottani tartalékok kiaknázása céljából. A hasonló termékeknél nagyobb kimenő és fajlagos teljesítményt nyújtó SGT-A35 RB turbina számos költséghatékony megoldást tesz lehetővé az ilyen és más, nagy kihívást jelentő tengeri alkalmazások esetén.

turbineAz SGT-A35 RB – fotó: siemens.com

A korábban Industrial RB211-GT30 néven ismert SGT-A35 RB gázturbina konstrukciója a már bevált Industrial RB211 és Industrial Trent 60 gázturbinákon alapszik, felhasználva a Rolls-Royce Aero Engine (repülőhajtóműves) technológiáját. Már a 800-at is meghaladja azon berendezések száma, amelyek szerte a világon ezzel a több mint 40 évnyi műszaki fejlődés eredményeként kialakult, megbízható technológiával működnek, a teljesített üzemórák száma pedig 37 milliónál is nagyobb. Az SGT-A35 RB változatnál használt könnyűsúlyú szabadturbinát a Rolls-Royce légi és tengeri Trent modellje, valamint a Siemens Industrial Trent 60 alapján fejlesztették ki. Az összes forgó alkatrész már több millió üzemóra során bizonyította alkalmasságát a repülési, valamint a különféle ipari és tengeri alkalmazások esetén.

Az SGT-A35 RB gázturbina 34 és 38 MW-os változatban áll rendelkezésre, kielégítve az alkalmazási követelmények széles skáláját. Mindkét névleges teljesítményű berendezés rendelhető mechanikus meghajtáshoz, 50 vagy 60 hertz frekvenciájú áramfejlesztés céljára. Ebben a konfigurációban a gázturbina képes egy kétpólusú, váltakozó áramú generátor közvetlen hajtására, nincs szükség fogaskerekes hajtóműre. Az ISO által definiált feltételek mellett a gázturbina hatásfoka meghaladja a 40 százalékot. A berendezés teljesítőképessége ideális forró klíma esetén, és 30 °C hőmérsékleten a gázturbina ISO szerinti kimenő teljesítményének több mint 90 százalékát megőrzi.

A Dresser-Rand csomag az olaj- és gázipari alkalmazások egész sora által kipróbált, rendeltetésének megfelelő kiszerelési jellemzőket és konfigurálható beállításokat kínál. Moduláris konstrukciója megkönnyíti a karbantartást és csökkenti az állásidőt, ami maximális rendelkezésre állást eredményez, és kisebbek lesznek az ügyfelek üzemeltetési költségei is. A csomag tervezése során arra is ügyeltek, hogy gyorsan ki lehessen cserélni a teljes gázturbinát és a munkaturbinát. Az évek során a Dresser-Rand üzletág több mint 1.000 aeroderivatív gázturbina csomagot szállított az olaj- és gáziparban tevékenykedő ügyfelek számára.

"Ezzel a saját osztályában a legnagyobb fajlagos teljesítményt nyújtó berendezéssel segítjük a tengeri létesítmények üzemeltetőit, hogy megbirkózzanak az előttük álló jelentős kihívásokkal" – mondta Judy Marks, a Dresser-Rand üzletág New Equipment Solutions (új berendezések és megoldások) részlegének vezetője. "A tengeri konfigurációk elsődleges hajtóműveként használt gázturbinák segítségével a projektfejlesztők egyidejűleg csökkenthetik a tőkeberuházás mértékét és növelhetik a termelési kapacitást, így elérhetik a kívánt eredményt."